Łódź jako bardzo ciekawe miasto pod względem inwestycji

Łódź jako bardzo ciekawe miasto pod względem inwestycji

Łódź to bardzo ciekawe miasto. Z jednej strony tak blisko Warszawy a z drugiej strony ciągle miasto niedorównujące poziomem cen i ilością inwestycji.

Co spowodowało, że rozpoczęliście Państwo swoja działalność w Łodzi?

Łódź przez wielu inwestorów jest omijana z daleka, traktowana z dużą nieufnością i uznana za miasto z podwyższonym ryzykiem inwestycyjnym. Pracuję między Warszawą i Łodzią od wielu lat i zawsze słyszałam podobne komentarze. Prawda jest taka, że Łódź zawsze była i jest miastem pełnym ukrytych możliwości inwestycyjnych. Na rynku nieruchomości jest to szczególnie łatwo zauważalne. W centrum miasta zawsze można było znaleźć tereny inwestycyjne, problem jednak polegał na tym ze, pomimo że działki miały stosunkowo niskie ceny, przekładało się to również na cenę za metr sprzedaży mieszkań czy lokali usługowych. Były one dużo niższe niż w Warszawie czy innych miastach a popyt na mieszkania również nie był oszałamiający.

Pamiętam czas kiedy na rynku wtórnym sprzedawaliśmy lokale usługowe za ok. 4000 PLN netto za m2 i na giełdach sięgających 11%.

A jak sytuacja wygląda obecnie?

Teraz ceny za m2 lokali usługowych są oczywiście wyższe i w ciągu ostatniego roku rosną szczególnie w nowych inwestycjach, gdzie deweloper dopiero wystąpił o pozwolenie na budowę.

W takim razie jaka jest cena za m2 lokali w Łodzi i co Państwa firma może zaoferować klientom?

Jeszcze w tym roku nabywaliśmy lokale usługowe za 8800 PLN netto za m2 i 9500 PLN netto za m2. Jest to cena za m2 która broni się w Łodzi. Po wprowadzeniu najemców sieciowych do lokali, jesteśmy w stanie przygotować ofertę sprzedaży dla naszych klientów na poziomie 7- 8%. Takie stopy zwrotu są trudne do osiągnięcia w Warszawie.

Czy dużo macie Państwo takich ofert lokali usługowych w portfelu?

Każdy lokal usługowy, który sprzedawaliśmy w Łodzi, po komercjalizacji znikał natychmiast przy sprzedaży na poziomie 8%. Teraz sprzedajemy inwestycje gdzie po odliczeniu wszystkich kosztów, nasi klienci uzyskają 7%. Takich lokali obecnie też jest mało.

Czy to oznacza ze Państwa klienci nie mają zbyt dużego wyboru zakupu lokali?

Zawsze mają, ale na niektóre oferty trzeba trochę poczekać. Na rynku łódzkim tak jak i na warszawskim, rzadko pojawiają się oferty sprzedaży funkcjonujących lokali z najemcami. Nie ma już wielu ofert sprzedaży lokalu na 7% giełd z długą umową najmu. Taki produkt dopiero trzeba stworzyć i tym zajmuje się nasza firma.

Jeżeli dobrze rozumiem Państwo wyszukujecie lokale, komercjalizujecie i następnie sprzedajecie swoim klientom?

Między innymi tak, ale zajmujemy się również doradztwem i komercjalizacją oraz tworzeniem produktów do dalszej odsprzedaży.

W takim razie komu Państwu doradzacie? Klientom, którzy szukają okazji inwestycyjnych?

Nasze doradztwo zaczynamy od poziomu współpracy z deweloperami. Po rozpoznaniu lokalizacji, wiemy jakie usług potrzebne są w danym obszarze. Wiemy, jacy najemcy szukają lokali usługowych i jakie stawki czynszu najmu są w stanie zapłacić w danej lokalizacji. Na tej podstawie jesteśmy w stanie doradzić deweloperom, jakie lokale zaprojektować, o jakiej powierzchni czy kształcie. W następnej kolejności podpisujemy umowy z najemcami i składamy takie oferty na rynku. Na takie oferty trzeba poczekać ale zazwyczaj są one w bardzo dobrych lokalizacjach i mają zapewnionych stałych i wiarygodnych najemców.

Jak wg Pani zmienia się rynek nieruchomości komercyjnych w Łodzi?

Tak jak w całej Polsce. Koszty budowy rosną, a więc i ceny zarówno mieszkań jak i lokali podnoszą się w górę. Niedawno dostałam ofertę zakupu lokalu w Łodzi za 12 000 PLN netto za m2. Na rynku pierwotnym nie było takich cen do tej pory. Owszem lokale po komercjalizacji z najemcami były w takich cenach, ale rynek pierwotny miał stawki sięgające maksymalnie do 9800 PLN netto.

Co to oznacza dla inwestorów?

Oznacza to tyle, że będzie im coraz trudniej znaleźć lokale w dobrych cenach i giełdach. Stawki czynszu najmu nie rosną proporcjonalnie do cen sprzedaży. Coraz trudniej nam osiągnąć satysfakcjonujące stopy zwrotu, ale oczywiście ciągle pracujemy aby dostarczyć klientom ciekawe produkty i mam nadzieje ciągle będziemy w stanie kreować nową przestrzeń, ład.