Jakie parametry decydują czy lokal usługowy spełni parametry dla lokalu pod działalność medyczną?
Interesują Cię lokale medyczne? Poznań, Warszawa, Łódź to tylko przykładowe miasta, w których można znaleźć szereg ciekawych nieruchomości usługowych na wynajem i na sprzedaż. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie spośród nich spełniają wytyczne sanepidu dla lokalu medycznego. Dlatego zanim zaczniesz szukać lokalu medycznego w Poznaniu, w Warszawie czy w Łodzi, zapoznaj się z warunkami, jakie musi spełniać gabinet lekarski. Wymogi lokalowe dotyczą wielu aspektów. Dowiedz się więcej.
Lokale pod działalność medyczną – dlaczego warto je wybrać?
Na rynku nieruchomości można znaleźć szereg lokali usługowych, które są przeznaczone na wynajem i na sprzedaż. Jednak tylko niektóre z nich są dostosowane pod działalność medyczną. Ale to właśnie one są rekomendowane dla firm, które zamierzają otworzyć przychodnię. Jest ku temu wiele powodów.
- Lokale pod usługi medyczne nie wymagają dużego remontu, aby spełniły wymogi sanepidu. Dzięki temu nie trzeba inwestować dużo pieniędzy w dostosowanie obiektu do potrzeb swoich i klientów już na start.
- Lokale medyczne do wynajęcia i na sprzedaż są wyposażone w niezbędne instalacje oraz mają wydzielone niezbędne pomieszczenia dla personelu i pacjentów. To sprawia, że z obiektów można od razu zacząć korzystać.
Warto jednak pamiętać, że lokale pod usługi medyczne, które są już odpowiednio dostosowane do działalności lekarskiej, są nieco droższe od tych przeznaczonych do adaptacji i remontu. Ich wadą może być także to, że nie można ich w 100% dopasować do charakteru swojego przedsiębiorstwa.
Wytyczne sanepidu dla lokalu medycznego – jakie są najważniejsze?
Aby wynająć lokal medyczny w Warszawie, Łodzi czy w Poznaniu, należy najpierw sprawdzić, czy spełnia wymagania sanepidu. Oto najważniejsze z nich.
- Indywidualny gabinet powinien mieć min. 12 m2 powierzchni. Lekarze rodzinni powinni dysponować pomieszczeniem o powierzchni min. 15 m2. Wysokość lokalu nie powinna być mniejsza niż 3,1 m.
- W gabinecie lekarskim powinna znajdować się przebieralnia lub kabina ubraniowa o powierzchni min. 1,5 m2.
- Gabinet lekarski powinien być oddzielony od pomieszczeń o innym przeznaczeniu. Nie może także pełnić funkcji komunikacyjnej.
- W obiekcie, w którym znajduje się lokal medyczny, należy wydzielić kilka stref. Są to: poczekalnia dla pacjentów z recepcją, toalety dla pacjentów i personelu, pomieszczenia socjalne oraz gabinet lekarski.
- Recepcjonista powinien mieć zapewniony swobodny widok na poczekalnię, a także na wejście do budynku. Dzięki temu będzie mógł kontrolować sytuację między pacjentami. Sama recepcja powinna być umieszczona niedaleko gabinetu, aby lekarz miał cały czas kontakt z personelem. Ułatwia to np. wymianę informacji o pacjentach.
- W poczekalni powinno znajdować się min. 5 miejsc siedzących, a także przestrzeń do przechowywania odzieży wierzchniej.
- Toaleta w budynku z gabinetem lekarskim może być wspólna dla pacjentów i personelu. Wewnątrz powinien znajdować się przedsionek z umywalką z bieżącą wodą (ciepłą i zimną), a także z zasobnikami na ręczniki, kosz oraz pojemnikami na mydło.
- W obiekcie nie może zabraknąć pomieszczenia socjalnego dla personelu. W nim powinny się znaleźć szafa do przechowywania odzieży wierzchniej oraz czystej bielizny. Jeśli nie ma wystarczająco miejsca, taki mebel może stanąć w poczekalni.
- W gabinecie powinny znajdować się umywalka z bieżącą wodą oraz wszystkie niezbędne akcesoria (ręczniki, pojemniki z mydłem, a także kosz na zużyte materiały).
- Jeśli w pomieszczeniu są wykonywane zabiegi przy użyciu różnych narzędzi wielokrotnego użytku, należy zamontować w nim zlewozmywak, autoklaw oraz opcjonalnie sterylizator niskotemperaturowy.
- W gabinetach nie może zabraknąć wentylacji grawitacyjnej kanałowej. Dzięki niej będzie możliwa regularna wymiana powietrza. To wpłynie pozytywnie nie tylko na atmosferę w pomieszczeniu, ale także samopoczucie pacjentów i personelu. Dodatkowo w gabinecie powinien być zapewniony dostęp do wentylacji mechanicznej lub klimatyzacji. Jeśli nie ma urządzeń do ochładzania powietrza, w pomieszczeniu powinny być dostępne okna uchylne lub otwierane.
- Meble w gabinecie muszą być wykonane z materiałów, które są łatwe do czyszczenia i odporne na działanie środków dezynfekcyjnych. Najlepiej, jeśli wyposażenie będzie zrobione ze stali, plastiku lub lakierowanej sklejki. Można umieścić w pomieszczeniu meble tapicerowane, ale powinny być pokryte skórą naturalną lub syntetyczną oraz innymi materiałami, które łatwo się dezynfekuje.
- Wszelkie odpady komunalne należy zbierać do worków foliowych umieszczonych poza gabinetem, w którym są udzielane świadczenia zdrowotne.
Oświetlenie w lokalach medycznych – jakie warunki musi spełniać?
W lokalach medycznych bardzo ważne jest również odpowiednie oświetlenie. Ma wpływ na zadowolenie personelu z pracy, poziom koncentracji medyków, a także na samopoczucie pacjentów.
- W gabinecie lekarskim lampy powinny równomiernie rozjaśniać całe pomieszczenie. Ponadto bardzo ważne jest, aby żarówki emitowały światło o neutralnej barwie. Dzięki temu oświetlenie nie będzie zniekształcać kolorów, co ma ogromne znaczenie dla właściwej diagnozy. Współczynnik oddawania barw powinien być jak najwyższy. Nie może być mniejszy niż 95 Ra. Jednocześnie dopuszczalne natężenie światła powinno wynosić 300 lx w całym pomieszczeniu, a w miejscu pracy – 500 lx. Warto pamiętać, że takie wymagania spełniają głównie specjalistyczne lampy medyczne.
- W poczekalni można zamontować lampy o natężeniu światła 200 lx, natomiast w pomieszczeniach sanitarnych wystarczą modele, które emitują oświetlenie o natężeniu do 100 lx. Barwa światła powinna być ciepła ze średnim współczynnikiem oddawania barw.
Dodatkowo w gabinetach lekarskich należy zastosować atestowaną lampę bakteriobójczą. Ułatwi utrzymanie higienicznych warunków w lokalu medycznym.
Na komfort pacjentów, a także na samopoczucie pracowników, wpływa także dostęp do światła słonecznego. Dlatego okna powinny znajdować się w każdym gabinecie. Jednak wówczas istnieje ryzyko, że lokal będzie się zbyt szybko nagrzewać, zwłaszcza latem. Dlatego szyby powinny być osłonięte żaluzjami pionowymi lub poziomymi, które są łatwe do czyszczenia.
Aby pracownik sanepidu potwierdził odbiór gabinetów lekarskich w przychodni, należy złożyć do urzędu odpowiedni wniosek z projektem i szczegółowymi uzgodnieniami. Ponadto trzeba uzyskać akceptację dokumentacji przez rzeczoznawców ds. sanitarnohigienicznych, ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, a także ds. BHP oraz wymagań ergonomii. Szczegółowe wymagania, które musi spełnić lokal medyczny, są zamieszczone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 9 marca 2000 roku.
Gabinet lekarski – wymogi lokalowe
Odpowiednia powierzchnia gabinetu lekarskiego to nie jedyny warunek, który muszą spełniać lokale medyczne do wynajęcia. Należy również zadbać o to, żeby:
- podłoga była łatwa do czyszczenia, odporna na różne płyny (m.in. krew) oraz środki chemiczne (w tym dezynfekcyjne), nieodblaskowa, nienasiąkliwa, antypoślizgowa i tłumiąca odgłosy. Takie warunki spełniają m.in. materiały gresowe i ceramiczne. Dobrym wyborem są także wykładzina kauczukowa lub linoleum. Podłoga powinna być wykonana z możliwie jak największych odcinków, aby zapobiec powstawaniu jakichkolwiek nieszczelności. Wokół powierzchni powinien znajdować się 10 cm cokół;
- ściany zostały pokryte farbą emulsyjną zmywalną lub innym materiałem, który jest łatwy do czyszczenia. Powierzchnia powinna być gładka. Zatem dobrymi materiałami są laminat albo płytki gresowe czy ceramiczne. Ponadto ściana w pobliżu ujęcia wody powinna być stosownie zabezpieczona do wysokości 1,6 m i min. 60 cm od ujęcia.
Kolorystyka pomieszczeń nie ma większego znaczenia. Jednakże najlepiej, jeśli w poczekalni będą dominować ciepłe kolory, które wprowadzają pozytywny klimat i spokój. Skóra na tle takich barw powinna wyglądać naturalnie. Dzięki temu osoby, które przebywają w pomieszczeniu, nie będą mieć mylnych odczuć odnośnie do stanu zdrowia.
Natomiast w gabinecie lekarskim dobrze sprawdzą się chłodne kolory, np. fioletowy, niebieski czy zielony. Choć są to zimne barwy, kojarzą się także z czystością. To ma pozytywny wpływ na samopoczucie pacjentów. Jednocześnie chłodne kolory sprzyjają koncentracji lekarzy.
Lokale medyczne do wynajęcia – ile kosztują?
Wiele osób zastanawia się, ile mogą kosztować lokale medyczne? Warszawa, Poznań, Łódź to miasta, w których stawki za wynajem nieruchomości pod działalność lekarską mogą znacznie się różnić! Aby podjąć racjonalną decyzję i oszacować przychody z prowadzonej przychodni, warto poznać obowiązujące ceny w każdej miejscowości.
Lokale medyczne – Poznań
Poznań to idealne miejsce na otworzenie gabinetu medycznego. Miasto jest dobrze skomunikowane z Wrocławiem, Koszalinem, Szczecinem, a także Berlinem. To sprawia, że przyciąga wiele osób, które szukają pomocy lekarzy specjalizujących się w konkretnych dziedzinach. A zatem można mieć pewność, że po otworzeniu gabinetu nie będzie brakować chętnych na usługi.
Ceny za lokale medyczne w Poznaniu nie są zbyt wysokie. Stawki wahają się od 3 do 10 tys. zł za obiekty o powierzchni do 100 m2. Tyle w zupełności wystarczy, aby stworzyć komfortowe warunki do pracy dla całego zespołu lekarzy.
Lokale medyczne – Warszawa
Do Warszawy codziennie dociera tysiące osób, które szukają pomocy u wykwalifikowanych lekarzy. A zatem otworzenie przychodni w stolicy to może być doskonały pomysł. Jednak to nie jedyna zaleta lokali medycznych w Warszawie. Miasto nieustannie się rozwija. Ciągle powstają tam nowe osiedla, które są chętnie zamieszkiwane przez młode rodziny, a także osoby starsze. To potencjalni przyszli pacjenci. Dlatego otworzenie przychodni w stolicy może się okazać bardzo opłacalne.
Stawki za wynajem lokalu medycznego w Warszawie są wyższe niż np. ceny za korzystanie z lokali medycznych w Łodzi. Za nieruchomość pod gabinet lekarski trzeba zapłacić od 80 do 85 zł za 1 m2. Warto pamiętać, że większość lokali znajduje się na obrzeżach dzielnic. Wynika to z tego, że lekarze potrzebują spokojnych warunków do pracy, o które trudno w samym centrum.
Lokale medyczne – Łódź
Interesują Cię lokale medyczne w Łodzi? To doskonały wybór. To miasto w samym centrum Polski, które jest świetnie skomunikowane z wieloma dużymi miastami. Dzięki temu nie ma problemów, aby dotrzeć do niego z każdego zakątka kraju. To może sprawić, że do Twojej przychodni będą trafiać osoby z różnych części Polski. Tym samym możesz mieć pewność, że nie zabraknie pacjentów.
Lokale medyczne w Łodzi cieszą się popularnością nie tylko ze względu na dogodną lokalizację, ale także z uwagi na atrakcyjne stawki. Ceny za wynajem nieruchomości pod działalność lekarską zaczynają się już od 1 000 zł za obiekty o powierzchni poniżej 50 m2.
Zakup czy wynajem lokalu pod działalność medyczną – co lepsze?
Na rynku nieruchomości są dostępne zarówno lokale pod usługi medyczne na wynajem, jak i na sprzedaż. Zastanawiasz się, na co się zdecydować?
- Nieruchomości pod działalność medyczną na wynajem sprawdzą się dla osób, które otwierają biznes po raz pierwszy. Umowa jest zawierana zazwyczaj na określony okres. Dzięki temu nawet jeśli działalność nie przyniesie oczekiwanych zysków, można bez większych strat zamknąć firmę i np. wrócić na etat. Jednak warto pamiętać, że wynajem lokalu wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Trzeba m.in. dostosować się do wymogów właściciela, co może rodzić problemy przy aranżacji wnętrza.
- Obiekty na sprzedaż zapewniają dużą swobodę działania. Taką nieruchomość można urządzić w dowolny sposób, tak aby w 100% spełniała potrzeby personelu, a także pacjentów. W rezultacie będzie dopasowana do charakteru firmy. Po zakupie lokalu można go wynająć innym osobom, a tym samym uzyskać dodatkowy dochód z prowadzonej działalności. W ten sposób można stworzyć nowoczesne centrum medyczne, które będzie cieszyć się dużą popularnością.
Aby podjąć racjonalną decyzję odnośnie do wynajmu lub zakupu lokalu medycznego, warto zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi ofertami. W tym celu skontaktuj się z ekspertami Loco Commercial. Przedstawimy Ci najlepsze opcje.
Aby lokal usługowy mógł zostać medycznym, najpierw trzeba spełnić wiele warunków. Warto dokładnie się z nimi zapoznać, aby uzyskać zgodę od sanepidu i szybko rozpocząć działalność.