Lokal gastronomiczny? Sprawdź co musisz wiedzieć!

Lokal gastronomiczny? Sprawdź co musisz wiedzieć!

Chwytliwa nazwa, zgrany zespół, doskonała jakość dań, a może jednak strategiczna lokalizacja nade wszystko? Na sukces restauracji wpływa mnóstwo czynników, o które przedsiębiorca powinien zadbać w równym stopniu. Jak dodatkowo wyróżnić się pośród konkurencji? Mimo wszystko zacznij od odpowiedniego adresu i aranżacji lokalu. Zobacz, na co zwrócić uwagę w tych obszarach.

Kto będzie jadł w Twojej restauracji?

Lokal gastronomiczny otwórz w miejscu, w którym masz pewność jego obłożenia. Należą do nich obszary z dużą ilością ruchu, np. okolice deptaków, galerie handlowe czy tereny w pobliżu popularnych tras przelotowych.

Możesz jednak rozpocząć też od innej strony, czyli od określenia grupy docelowej swoich usług, poznania profilu klientów i preferencji. Zastanów się, co i dla kogo chcesz gotować. Dopiero na tej podstawie szukaj adresu dla swojej restauracji czy bistro.

Inne pozycje w menu będą interesowały osoby pracujące w korporacjach, inne uczniów i studentów. Osobne wyzwanie mają restauratorzy, którzy otwierają lokal gastronomiczny w miejscach natężonego ruchu turystycznego.

Karta dań powinna być ściśle związana z miejscem, w którym szukasz lokalu gastronomicznego do wynajęcia lub na sprzedaż. Określ, co chcesz serwować i od tego uzależnij to, czy uruchomisz gastronomię na kampusie uczelni, przy głównych traktach w centrum miasta, czy może raczej w pobliżu atrakcji turystycznych.

Wartościową informacją mogą okazać się też te dotyczące inwestycji, które są planowane w pobliżu Twojego przyszłego lokalu. Jeśli wiadomo, że w niedługim czasie niedaleko powstanie osiedle mieszkalne, siedziba dużej firmy czy może galeria handlowa, to istnieje duża szansa na zainteresowanie gastronomią w pobliżu.

Ten mechanizm działa także w druga stronę – jeżeli rozeznanie pokazało, że w wybranej lokalizacji powstało, ale potem szybko znikało kilka innych restauracji, okolica może nie być warta uwagi.

Lokal gastronomiczny dla klientów, czyli udogodnienia w okolicy

Zanim kupisz lokal gastronomiczny lub podpiszesz umowę najmu, dokładnie sprawdź jego otoczenie i przeanalizuj pod kątem oczekiwań swoich klientów. Pod uwagę weź m.in.:

  • natężenie ruchu pieszych,
  • natężenie ruchu drogowego (zwłaszcza gdy restauracja ma mieścić się w pobliżu jezdni),
  • dostępne w okolicy parkingi.

Niestety jeśli będziesz prowadzić działalność przy ruchliwej drodze, a w pobliżu zabraknie zatoczek czy parkingu, o klientów będzie trzeba postarać się znacznie bardziej. Zmotoryzowani bez wahania wybiorą ofertę konkurencji w lokalu o większej dostępności. Jako restaurator możesz zdecydować się na wykupienie miejsc parkingowych w okolicy. To oczywiście dla Ciebie dodatkowe koszty, które jednak z czasem się zwrócą.

Najlepiej prosperują zazwyczaj lokale gastronomiczne umiejscowione przy miejskich, lokalnych parkingach lub miejscach ruchu pieszego. Jeśli masz taką możliwość, zdecyduj się właśnie na taki adres – o obłożenie lokalu będziesz martwić się znacznie rzadziej, a do restauracji będą chętnie zaglądać przechodnie. Pamiętaj, aby pomyśleć także o dostawcach! Dla nich dojazd do lokalu powinien być jak najprostszy i najszybszy.

Daj się zobaczyć z daleka!

Kluczem do sukcesu lokalu gastronomicznego jest także jego widoczność w przestrzeni publicznej. Restauracja powinna nie tylko być łatwo dostrzegalna „z ulicy”, ale także wyróżniać się na tle innych, które mogą z nią sąsiadować. Jak zadbać o wizualną oprawę działalności?

Warto postawić na oryginalność i kreatywność, jednak w granicach rozsądku. Pamiętaj, że wystrój w środku powinien korespondować z wyglądem lokalu na zewnątrz. Ponadto spójność aranżacji z klimatem restauracji i pozycjami w menu także liczy się dla klientów.

Jeśli chcesz postawić na klasykę, stonowane barwy na fasadzie warto urozmaicić bardziej wyrazistymi dodatkami. Zwiększysz tym samym szansę na wyróżnienie się lokalu gastronomicznego choćby na tle całego budynku. W zatłoczonej przestrzeni z daleka najlepiej widać czerwień, odcienie żółci czy zieleni.

Metraż i układ lokalu spójne z Twoją wizją biznesu

Lokal gastronomiczny powinien być przede wszystkim funkcjonalny dla obsługi i wygodny dla gości. Musi zapewniać swobodę poruszania się i możliwość sprawnej obsługi. W środku warto stworzyć przyjazną, gościnną atmosferę — można to osiągnąć za pomocą odpowiednich mebli, dekoracji czy wyposażenia.

Aranżując jego wnętrze z myślą o tych elementach, zwiększysz szansę na to, że goście nie tylko sami będą do Ciebie wracać, ale także polecać restaurację innym. Taka strategia także wymaga dobrego planu.

jak odpowiednio wybrać lokal gastronomiczny

Zwróć zatem uwagę na wielkość lokalu. Planując otwarcie restauracji z dużą liczbą stolików, należy z góry odrzucić lokale średniego metrażu. Miejsce musi się bowiem znaleźć nie tylko dla gości, ale również na niezbędne wyposażenie (magazyn, chłodnia, kuchnia, zaplecze socjalne).

Weź pod uwagę również na format, w jakim będzie działać Twoja restauracja. Znaczenie ma np. to, czy wprowadzisz pełną kelnerską obsługę, czy może dodatkowo zapewnisz dostawę do domu. Lokal gastronomiczny może być także albo częściowo, albo całkowicie samoobsługowy. Wówczas nieco inaczej będą wyglądały aranżacja jego wnętrza, wybór mebli gastronomicznych itd. Jeśli klienci mają samodzielnie przemieszczać się między barem a strefą stolików, należy zapewnić im do tego wygodną i bezpieczną przestrzeń.

Marketing w gastronomii – jak podejść do konkurencji?

Stara zasada marketingowa głosi, że dobrze jest zaproponować klientom to, co już dobrze znają (aby zachęcić ich do przekroczenia progu) z dodatkiem nowej wartości, niespotykanej u konkurencji (aby weszli do grona stałych gości). Jak to zrobić?

Na polskich ulicach widok kilku czy nawet kilkunastu restauracji w jednym rzędzie nie należy do rzadkości. Jeśli to okolica chętnie uczęszczana przez turystów, nie stanowi to większego problemu dla tych przedsiębiorców. W końcu posilić chce się każdy – kwestia tylko tego, do którego lokalu gastronomicznego wstąpi, a każdy z nich ma przecież ograniczoną przestrzeń. Jeśli zatem nie tu, to u sąsiada znajdzie się wolny stolik.

To oczywiście nie oznacza, że nie należy zadbać o dobrą strategię marketingową czy oryginalną komunikację wizualną. Nadal należy konkurować o klienta, bez względu na liczbę innych lokali w okolicy czy specyfikę ich oferty. W tłumie wyróżnić pozwoli się podążanie za rynkowymi trendami – zarówno w zakresie oferty, jak i obsługi w lokalu. 

Natomiast w poszukiwaniu lokalu na restaurację z dala od głównych traktów miasta trzeba wysilić się nieco bardziej. Sprawdź przede wszystkim, czy w okolicy, którą masz na oku, nie działa już inny lokal gastronomiczny o długiej tradycji i renomie. Stałe grono klientów lub od lat wypracowaną markę trudno będzie przebić. Wówczas trzeba będzie zaproponować odbiorcom coś innego.

Jeśli prowadzisz sieć restauracji, Twoja komunikacja marketingowa powinna być obecna w taki sam sposób w każdym z nich. Wówczas goście celowo wybierający Twój lokal będą wiedzieli, czego się spodziewać, niezależnie od adresu, a to dla nich bardzo cenne.

Lokal gastronomiczny do wynajęcia czy do kupienia?

Lokal gastronomiczny do wynajęcia to bezpieczne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę jako restauratorzy. Najem sprawdzi się jednak także wtedy, gdy chcesz przetestować np. kolejną lokalizację pod swoim szyldem.

Takie rozwiązanie wiąże się oczywiście z comiesięcznymi kosztami za użytkowanie lokalu, np. czynsz czy media. Jeśli suma tych wydatków jest zbliżona do wysokości raty kredytu przy zakupie lokalu na własność, opłaca się jednak zainwestować właśnie w tę drugą opcję. Wiele jednak zależy od regionu, czy nawet konkretnej miejscowości działalności. Przykładowo lokal gastronomiczny do wynajęcia w Warszawie oznacza już z założenia wysokie koszty, zwłaszcza w atrakcyjnej lokalizacji.

A co, jeśli kupisz lokal na restaurację, która finalnie nie spełni Twoich oczekiwań? Zawsze pozostaje sprzedaż i wycofanie części wkładu finansowego.

Jeśli nie masz pewności co do tego, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Ciebie, zdaj się na specjalistów. Zajmujemy się zakupem i sprzedażą, a także komercjalizacją lokali usługowych. Ponad 13-letnie doświadczenie dało nam szeroką perspektywę i możliwość odpowiedzi na niemal każde pytanie w zakresie obrotu nieruchomościami komercyjnymi.